Scenisk kör
Scenisk kör 100 övningar, ett pedagogiskt idématerial för ungdoms- och vuxenkör – Ing-Marie Janzon, Gehrmans
”Scenisk kör” är en handbok för körledare som vill utveckla sin kör när det gäller uttryck och scenisk gestaltning. Författaren har tidigare publicerat ”Körlek”, en bok med material anpassat för barnkören och den vuxna nybörjarkören. I denna uppföljare passar materialet för ungdoms- och vuxenkören.
Janzon inleder boken med att förklara själva syftet med att arbeta med en kör mer sceniskt. Det handlar om att hjälpa körsångarna att utveckla förmågor som samspel, att våga ta mer plats och att kommunicera med publiken. Janzon menar att övningarna i boken ska hjälpa körsångarna att ”med lust och glädje ta sig an utmaningen att våga öppna sig inför en publik och göra en konsert mer intressant.” Hon fortsätter med att skriva kort om metoder, saker att tänka på inför en konsert samt om själva genomförandet av en konsert i mer scenisk anda.
Efter detta innehåller boken – precis som titeln utlovar - 100 övningar att prova på tillsammans med kören. Övningarna är till viss del rena ”lära-känna-övningar” i syfte att göra körsångarna mer trygga i varandras sällskap. Men större delen av övningarna är sångliga övningar, oftast med en instruktion kring hur övningen ska utföras för att träna specifika förmågor. Det kan vara såväl röstliga/fysiska förmågor som mer kommunikativa och sceniska förmågor. Övningar i improvisation och olika lekar med rösten finns det en hel del av.
Jag tycker att boken är användbar – inte minst om du är relativt ny som körledare och behöver mycket matigt att tillgå. Själv är jag nu körledare i en relativt nystartad kör på högstadiet och ser att många av de sångliga övningarna ligger på en lite för hög nivå för just den typen av kör. Men för dig som har jobbat i några år med din kör så tänker jag att även en högstadiekör kan använda sig av dessa. Om inte annat så kan ni ha trevligt med många av de lära-känna-övningar och andra röstlekar som finns beskrivna! Mer ultimat fungerar övningarna troligtvis i gymnasiekören eller vuxenkören./Anna Andersson
Snabbsök
musikens dag kursplan lågstadiet skolinspektionen avtal kulturrådet timplan rytmik musikhögskola upphovsrätt musikhistoria kör rapport klassrum betyg politik kulturskola ikt estetisk verksamhet nätverk sång debatt internationellt möt musiklärare recension krönika undervisning reportage tips läromedel fortbildning gymnasiet utbildning arbetsmiljö noter konferens digitalt projekt musikläraren undervisning, make music matter isme musikaffär upprop halvklass intervju läroplan förstelärare logonom krönika, lön
Senaste
- Musikläraren nov 2020
- Musikläraren nr 1 2020
- I kreativiteten finns en väg framåt
- Man kan inte blunda med öronen
- Lärarens Guide till Musik
- Flytande Form - ett vågspel om vatten
- Musikläraren nr 3-4 2019
- Nu gör vi det
- Ny i styrelsen
- 300 skolor i projektet ”I Have A Dream”
- Musikläraren nr 2 2019
- När lärandet och musiken får ta plats
- Undervisa Musikteori
- Musikläraren nr 1 2019
- Sång för att lära sig svenska
- Med begåvning kommer man en bit, eller med hårt slit!
- Kvarnbyskolan - modellskola?
- Ett musikämne trettio år efter sin tid
- Make Music Matter
- Musikläraren nr 4 2018