Skrivelse till utbildningsutskottet
Hur är det möjligt att man, trots en stort antal remisser, debattartiklar, grundlig forskning etc, väljer att ta bort Estetisk verksamhet som gemensamt ämne på samtliga gymnasieprogram? Även om estetiska uttryckssätt kan finnas i andra ämnen är det i de estetiska ämnena man har de största utvecklingsmöjligheterna gällande estetiska lärprocesser. I dagens samhälle översvämmas vi av estetiska uttryck och behöver redskap för att sortera dessa. Professionella pedagoger krävs för allsidig förmedling i alla dess former. De estetiska ämnenas borttagande ger därmed eleverna färre verktyg för bearbetning av den kontext de lever i! Kostnaderna för individ och samhälle, både socialt, kulturellt, historiskt, kan bli höga om de estetiska ämnena tas bort, även ekonomiskt, med tanke på att bl a musik och design är stora exportvaror.
Jag vädjar till utbildningsutskottet att lyfta frågan om att bevara Estetisk verksamhet i vår svenska gymnasieskola!
Kristina Stenborg, MR-ordf
Musik- och svensklärare
Kapareskolan Onsala
Snabbsök Verksamhet
tips lärarlönelyftet media skolforum lön lgr11 grundskola lr behörighet skolverket kursplan regeringen läroplan timplan utbildning undervisning debatt estetisk verksamhet skrivelse arbetsmiljö gymnasium årsmöte mr i media tinnitus upprop enkät undersökning styrelsen 1-5 remiss isme halvklass skolinspektionen internationellt läromedel rapport kulturskola skrivelse, läroplan. kunskapskrav
Artiklar
- Årsmötet 2021
- Sjung svenska folk
- Remiss - Timplaneförslag
- Utredning om stärkta skolbibliotek och läromedel
- Timplaneenkät
- Covid 19
- Årsmötet 2020
- Styrelsemöte jan 20
- Styrelsemöte nov 19
- Läroplansremiss
- Brev till musikhögskolor
- Brev till Skolministern
- Styrelsemöte sept 19
- Styrelsemöte maj 19
- Upphandling av instrument
- Debatt om Kulturskolan
- Årsmöte 2019
- MR i Kulturnyheterna
- Om Föreningens Basutrustninglista
- Återinför Estetiska ämnen på Gymnasiet!