Musiklära
Det är inte ofta läromedel i musikteori utkommer i Sverige så det är med nyfikenhet jag närmar mig Pär Lauensteins nyutkomna läromedel Musiklära.
I detta läromedel behandlas grundläggande musikteori och vanligt förekommande begrepp, tecken och symboler på ett traditionellt sätt med en faktadel och en övningsdel. Ljudfiler kan laddas ner från förlagets hemsida, vilket kompletterar många av de övningar som skall studera så
att färdigheten förstärks ytterligare. Läromedlet är omfångsrikt och ambitionsnivån högt satt av författaren.
I elva kapitel redovisar författaren, utan att binda upp sig kring epok, stil eller
genre, den vokabulär som används i musiksammanhang. Val av fonter samt litteraturlistans innehåll, vittnar om författarens bakgrund som arrangör inom den afroamerikanska genren. Första hälften är väl genomförd och visar på ett överskådligt och metodiskt väl fungerande sätt musikens elementära byggstenar.
Här finns kapitel om tonnamn, taktarter, kvintcirkel och detmesta som man traditionellt kopplar till musiklära. Läromedlets sista hälft behandlar stämmor, transponering instrumentens omfång och enkel partituruppställning som uppmuntrar till eget skrivande eller arrangerande.
Läromedlet är ambitiöst tilltaget. Att författaren utprovat sitt material som verksam lärare märks både i den grundlighet varje enskilt moment fått, liksom i den gestaltning som språk och exempel utformats. Ibland tycker jag att läromedlet är lite färglöst i faktadelens frågor skall besvaras i övningsdelen.
ibland med ljudfiler till hjälp. Denna inlärning lämpar sig kanske för vissa delar inom musikteorin medan andra moment skulle vinna på en mer undersökande och forskande inlärning t.ex. om
dynamik, artikulation och fraseringsbågar för att nämna några.
I tillägg till kapitlen om tonarter och intervall är min fundering om det inte hade varit på sin plats att även inbegripa kyrkotonarter och ev. annan skaluppbyggnad. Detta för att kunna möta
musikintresserade med en annan ingång än den mer traditionellt
dur- mollbaserade.
Ackord och ackorduppbyggnad är något som läromedlet inte alls berör vilket är olyckligt. Författaren har kanske för avsikt att så småningom komplettera med ytterligare ett läromedel inom harmonilära, men att helt utelämna detta område inom musikläran känns lite rumphugget.
Trots dessa påpekanden är det ett välbehövligt tillskott till den musikteoretiska läromedelsfloran och kommer att vara användbart i teoriundervisningen på gymnasier, folkhögskolor, högskolor med musikundervisning och av den musikintresserade allmänheten.
Snabbsök
avtal kulturrådet intervju halvklass lön krönika, logonom förstelärare make music matter undervisning, upprop musikaffär isme digitalt musikläraren projekt kulturskola ikt nätverk estetisk verksamhet fortbildning sång internationellt möt musiklärare undervisning krönika recension reportage tips läromedel debatt gymnasiet arbetsmiljö utbildning noter betyg klassrum konferens politik upphovsrätt musikhögskola rapport kör musikhistoria skolinspektionen lågstadiet kursplan musikens dag rytmik timplan läroplan
Senaste
- Musikläraren nr 1 2021
- Om inte skolan fanns på riktigt….
- Musikläraren nov 2020
- Musiklyssning under pandemin
- Bemöta elever med ADHD och AST
- Bästa Bandet
- Gitarrsåklart 1
- Alla dessa elevmöten
- Georg Riedel
- Låtlådan - en busig sångsamling
- Musikläraren nr 1 2020
- I kreativiteten finns en väg framåt
- Jag tänker inte vara rädd
- Sommarchill
- Musikoteket
- Kristina Stenborg
- Man kan inte blunda med öronen
- Lärarens Guide till Musik
- Flytande Form - ett vågspel om vatten
- Musikläraren nr 3-4 2019