Musiklära
Det är inte ofta läromedel i musikteori utkommer i Sverige så det är med nyfikenhet jag närmar mig Pär Lauensteins nyutkomna läromedel Musiklära.
I detta läromedel behandlas grundläggande musikteori och vanligt förekommande begrepp, tecken och symboler på ett traditionellt sätt med en faktadel och en övningsdel. Ljudfiler kan laddas ner från förlagets hemsida, vilket kompletterar många av de övningar som skall studera så
att färdigheten förstärks ytterligare. Läromedlet är omfångsrikt och ambitionsnivån högt satt av författaren.
I elva kapitel redovisar författaren, utan att binda upp sig kring epok, stil eller
genre, den vokabulär som används i musiksammanhang. Val av fonter samt litteraturlistans innehåll, vittnar om författarens bakgrund som arrangör inom den afroamerikanska genren. Första hälften är väl genomförd och visar på ett överskådligt och metodiskt väl fungerande sätt musikens elementära byggstenar.
Här finns kapitel om tonnamn, taktarter, kvintcirkel och detmesta som man traditionellt kopplar till musiklära. Läromedlets sista hälft behandlar stämmor, transponering instrumentens omfång och enkel partituruppställning som uppmuntrar till eget skrivande eller arrangerande.
Läromedlet är ambitiöst tilltaget. Att författaren utprovat sitt material som verksam lärare märks både i den grundlighet varje enskilt moment fått, liksom i den gestaltning som språk och exempel utformats. Ibland tycker jag att läromedlet är lite färglöst i faktadelens frågor skall besvaras i övningsdelen.
ibland med ljudfiler till hjälp. Denna inlärning lämpar sig kanske för vissa delar inom musikteorin medan andra moment skulle vinna på en mer undersökande och forskande inlärning t.ex. om
dynamik, artikulation och fraseringsbågar för att nämna några.
I tillägg till kapitlen om tonarter och intervall är min fundering om det inte hade varit på sin plats att även inbegripa kyrkotonarter och ev. annan skaluppbyggnad. Detta för att kunna möta
musikintresserade med en annan ingång än den mer traditionellt
dur- mollbaserade.
Ackord och ackorduppbyggnad är något som läromedlet inte alls berör vilket är olyckligt. Författaren har kanske för avsikt att så småningom komplettera med ytterligare ett läromedel inom harmonilära, men att helt utelämna detta område inom musikläran känns lite rumphugget.
Trots dessa påpekanden är det ett välbehövligt tillskott till den musikteoretiska läromedelsfloran och kommer att vara användbart i teoriundervisningen på gymnasier, folkhögskolor, högskolor med musikundervisning och av den musikintresserade allmänheten.
Snabbsök
musikens dag kursplan lågstadiet skolinspektionen avtal kulturrådet timplan rytmik musikhögskola upphovsrätt musikhistoria kör rapport klassrum betyg politik kulturskola ikt estetisk verksamhet nätverk sång debatt internationellt möt musiklärare recension krönika undervisning reportage tips läromedel fortbildning gymnasiet utbildning arbetsmiljö noter konferens digitalt projekt musikläraren undervisning, make music matter isme musikaffär upprop halvklass intervju läroplan förstelärare logonom krönika, lön
Senaste
- Musikläraren nov 2020
- Musikläraren nr 1 2020
- I kreativiteten finns en väg framåt
- Man kan inte blunda med öronen
- Lärarens Guide till Musik
- Flytande Form - ett vågspel om vatten
- Musikläraren nr 3-4 2019
- Nu gör vi det
- Ny i styrelsen
- 300 skolor i projektet ”I Have A Dream”
- Musikläraren nr 2 2019
- När lärandet och musiken får ta plats
- Undervisa Musikteori
- Musikläraren nr 1 2019
- Sång för att lära sig svenska
- Med begåvning kommer man en bit, eller med hårt slit!
- Kvarnbyskolan - modellskola?
- Ett musikämne trettio år efter sin tid
- Make Music Matter
- Musikläraren nr 4 2018